באיזו תקופה סופר מאתגרת אנו נמצאים! תקופת מלחמה פלוס אינפלציה של ממש! והאמת, מרגישים את זה… בחנות ירקות, בסופר מרקט, בתחנת דלק … וכמובן במחירי הדירות והמשכנתא… הכול יקר בטירוף.

ברוך השם זכיתי לדירה משלי. קנינו אשתי ואני דירה קטנה לפני מספר שנים שהריביות היו ברצפה. ריביות אפס. אנחנו מאוד אוהבים את הדירה הזאת ואין לנו עניין למכור אותה. משהוא סנטימנטלי. כנראה בגלל הילדים. אולם, הדירה הזו אינה עונה על הצרכים שלנו . קטנה מדי בשבילנו. לכן כרגע אנו מתגוררים בשכירות בדירה יותר גדולה, מקבלים שכירות מהדירה הקטנה, ומחכים להזדמנות טובה להשקיע בנכס מתאים.

השבוע, בימים שהריבית של המשכנתא גבוהה מאוד , מתקשר אלי אחד מן המתווכים שאני איתם בקשרי עבודה שנים רבות, ומציע לי עסקת מציאה לרכישת נכס שתפור עלי.

כדי לכלכל מעשי בתבונה, ובפרט בתקופה זו של אינפלציה, ביקשתי את פרטי הנכס , שווי הנכס, מצבו המשפטי, ובחנתי בקפידה האם העסקה כדאית לי מבחינה כלכלית. למרות שהמתווך צדק ואכן הנכס היה מצוין ואכן התאים מאוד למשפחתי מבחינת נוחות, כרגע מבחינת השקעה זהו סיכון גדול מדי בשבילי. יש לנו עדיין משכנתא על הנכס הקיים והוצאות קבועות ושוטפות  והמשכנתא העתידית צפויה להיות נטל כבד מדי ביחס להכנסות שלנו. הודיתי למתווך על היחס האישי והשבתי שכרגע ההצעה לא רלוונטית.

יום למחרת, מתקשר אלי קרוב משפחה וכולו נרגש . " זוהר, אני חייב את עזרתך בהשגת משכנתא בדחיפות!  מצאתי נכס חד פעמי! עסקה שאין כמותה! " . קרוב המשפחה מתגורר עם משפחתו בדירת 3 חדרים בקומה 3 ללא חניה, והוא מעונין לשפר דיור, כלומר למכור את דירתו הקיימת, ולקנות נכס חליפי. הנכס החדש שהוא מצא נמצא באותה עיר, דירה בת 5 חדרים, עם חניה ומעלית.

שוב לקחתי את כל פרטי העסקה, שווי הנכסים, משכנתאות , הוצאות, הכנסות, עלויות נלוות, צפי התייקרות הנכס ולאחר מחשבה רבה ומושכלת הגעתי למסקנה שאכן העסקה כדאית כלכלית במקרה זה. התקשרתי לקרוב המשפחה ובשרתי לו שיש אור ירוק לעסקה . הוא מצידו שמח מאוד וביקש ממני לקדם את העסקה לאישור עקרוני במערכת הבנקאית.

שבוע אחד. שני סיפורים. תוצאות הפוכות. מדוע ככה? צריך לזכור שני דברים חשובים: 

01. נדל"ן זהו אפיק השקעה– ישנם עוד אפיקי השקעה. צריך לבחון האם אפיק השקעה זה מתאים לך לעומת החלופות ובפרט בעידן שבו הריבית הבסיסית במשק גבוהה וריביות המשכנתא מטורפות.

02. כל מקרה שונה מחברו– כדי לקבל החלטה האם להשקיע ברכישת בית נוסף או לחילופין לשפר נכס יש לשקלל כל כך הרבה מרכיבים , שהם סובייקטיביים במהותם, כך שלא ניתן להשליך מהחלטות שנתקבלו לגבי  פלוני שיתקבלו גם אצל אלמוני.

המלחמה היא לא לנצח. הדבר החשוב ביותר הוא בתקופה זו הוא  לנטרל רעשים. היו ערניים לעסקאות מצוינות שיכולות לצאת לפועל גם בתקופה זו. והייתי מוסיף, דווקא בתקופה זו.

יש לך שאלה בנושא משכנתאות ?

מלא את הפרטים ואחזור אליך בהקדם

זוהר מאיר כהן

Similar Posts